- הודעות 60
- תודות התקבלו: 88
בראשית נקי מפרשנים ונקי מגוגל !
לפני 6 שנים 7 חודשים #1242
על ידיי שיראל
תשובה של: שיראל בנושא: בראשית ברא קוקאי את דברי התורה בפורום :)
בס"ד
ראשית, קוקאי תודה רבה על ההשקעה ועל תמצות הנושא שהיה כשלא נכחתי .
שנית, שאפו, שאפו על ההגיון על השכל הישר להגיע לתובנות לפי סדר לוגי מהכתוב.... נקי מלימוד פרשנויות ונקי מגוגל.
לא כל אדם מסוגל להבין (או לנסות להבין) את ההגיון מאחורי דברים שלכאורה נראים לנו "סתומים" ושמעלים בנו המון תהיות ושאלות.
ייתכן שבהבנתך יש אמת. וצריך לחקור אותה. ויתכן שבגלל חוסר לימוד פרשנויות, שהם יותר מסתמכים על תורה שבעל פה שניתנה למשה מפי אלוקים חיים
ושהעביר ליהושע ואז נכתבו חמשת חומשי התורה, אתה לוקה בחסר.
לי אישית. קשה להתנתק ממה שלמדתי עד כה. אבל אני דיי מעריכה את קו המחשבה שלך ואפילו נפעמת ממנה.
לא חושבת שאוכל לגעת בכל הנושאים שהזכרת לעיל. אבל לנושא ריבוי אלוקים. קשה לי להתנתק מהידע והאמונה שהוא אחד! ואני מאמינה בלב שלם
שהוא אחד.
אמנם כתבת "נניח" אבל מורגש מהכתוב שאתה מאמין שישנה קבוצה.
נכון, לפי הפשט זה נראה כמו "קבוצה" כנאמר "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" אבל ברגע שאתה לומד את התורה שבעל פה כפי שנמסרה ממשה ליהושע . (וכפי
שאני למדתי ממנה)
נאמר שם שמשה שאל את אלוקים.. למה אתה מדבר ברבים? למה אתה אומר בצלמנו בדמותנו? אלוקים ענה למשה.. אני בראתי את האדם מהארץ.
מהאדמה, מהעפר. אי לכך הארץ שותפה לבריאת האדם. זה בדמותנו. למעשה בבריאת האדם, אלוקים מוקיר טובה לארץ, משתף אותה ביצירה ומודיע לה שבראו יחד את האדם. וממשיך ומוסיף, ברגע שהוספתי ממני את החלק הרוחני.. זה בצלמנו.
לכן בהמשך הכתוב נאמר "ויברא אלוקים את האדם בצלמו,בצלם אלוקים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם".
בהמשך לנושא עץ הדעת.
הבאת את הפסוק "וישמעו את קול אלוקים מתהלך בגן לרוח היום ויתחבא האדם ואשתו מפני יהוה אלקים בתוך עץ הגן"
כתבת שהפסוק מעיד שייוהוה ואלוקים היו מתהלכים בגן .
נעצור פה. אפה אתה רואה בפסוק שנאמר יהוה ו-אלוקים? הרי כתוב יהוה אלוקים. בלי ו. אין פה נוסף. יש אחד ש"מתהלך" יש שני שמות שמשתנים. זה כן.
אבל אני לא רואה ריבוי.
והיכן אתה רואה שכתוב שהעץ נברא בעבורו של אלוקים או "בעבורם של האלוקים ויהווה" או "לאכילתם" בלבד?
נמשיך לגבי עץ הדעת טוב ורע.
כפי שאמרת וממה שניתן להבין מהכתוב בתורה. נכון. היה מותר לנו לאכול מכל העצים, גם מעץ החיים
ויפה אמרת שהתוכנית הייתה שנחייה לעד. לנצח. (כך גם נאמר בתורה שבעל פה שנמסרה ממשה ליהושע)
ומעץ הדעת טוב ורע.. אסור היה לנו לאכול.
נגעת בנקודה שמראשית בריאת האדם הייתה בנו בינה ודעת. וזה נכון.. ידענו לקטלג את החיות, ידענו לתת להם שמות וידענו גם שהם נוצרו בעבורנו. בעבור שנשרוד..
אבל לא שמת לב שהבינה והדעת שהייתה מובנית בנו , הייתה למעשה רק לטוב. רק לאכול לשתות ולשרוד בתוך כל השלמות והטוב. ומבלי שנקלקל את השלמות.
אהבתי והתפעמתי מהדוגמאות שהבאת שברגע שאדם שאכל מהתפוח שהוא פרי העץ טוב ורע החל להפיל על חווה את האשמה. וחווה שהחלה להפיל את האשמה על הנחש
ומכאן אנו רואים כמה העץ פגם בטוב שהיה באדם בעצם הבריאה. אבל ברגע שלא עמד בפיתוי ואכל מהעץ , נוסף בו גם ייצר הרע.
מפה אפשר להבין למה טוב ורע. ולא טוב או רע.
טוב? כי אדם נשמע לרעייתו. לחווה. ביקשה? אכל. רע? ברגע שהואשם, הפיל את הרע עליה ולמעשה נעשה בעצמו רע. בעצם הפלת האשמה עליה. זה הרע!
לכן נאמר עץ הדעת טוב ו-רע.
לעניין תורה שבעל פה שנמסרה למשה בהר סיני מפי אלוקים. משה מתעכב בשאלה.. למה למעשה יצרת את עץ הדעת טוב ורע ?
נאמר שם שאלוקים עונה למשה.. הרי יצרתי עולם מושלם. רק טוב היה בו. חיי נצח נתנתי לאדם. הרשתי לו לאכול מעץ החיים. שיחייה לעד.
ידעתי שביום מן הימים אתן לו תורת הנחיות שידע איך להשתמש בעולם המושלם הזה. ואיך לשמור על השלמות המופלאה.
איך אדע אם הוא בוחר לשמור על היצירה שלי בשלמותה אם לא אתן לו קונפליקטים
שבין מותר ואסור? איך אדע שהוא נשמע להוראותייי?
אתן לו את הבחירה.
בראתי לו את עץ הדעת טוב ורע. הודעתי לו מראש שיש בו רע. נתנתי לו גן שלם של עצים. תאכל מה שאתה רוצה, גם מעץ החיים... אבל בעץ הזה. אל תיגע!
מה עשה האדם? דווקא בהתמודדות הזו , של עץ אחד? הוא לא עמד בנסיון ובעץ אחד נכשל!
וכאן אנו מגיעים גם לעם הנבחר..
למה בחר בהמשך בעם ישראל? כי לפני ששמעו אמרו. נעשה ונשמע. חחחח עוד לפני ששמעו. אמרו נעשה.
לכן התפעמתי עוד יותר שהתחלת את הפוסט שלך בנושא "העם הנבחר. נבחר למה? מי בחר?
לילה טוב... חזק וברוך!! תודה על הדברים המופלאים שהבאת לפורום.
כן ירבו.
ראשית, קוקאי תודה רבה על ההשקעה ועל תמצות הנושא שהיה כשלא נכחתי .
שנית, שאפו, שאפו על ההגיון על השכל הישר להגיע לתובנות לפי סדר לוגי מהכתוב.... נקי מלימוד פרשנויות ונקי מגוגל.
לא כל אדם מסוגל להבין (או לנסות להבין) את ההגיון מאחורי דברים שלכאורה נראים לנו "סתומים" ושמעלים בנו המון תהיות ושאלות.
ייתכן שבהבנתך יש אמת. וצריך לחקור אותה. ויתכן שבגלל חוסר לימוד פרשנויות, שהם יותר מסתמכים על תורה שבעל פה שניתנה למשה מפי אלוקים חיים
ושהעביר ליהושע ואז נכתבו חמשת חומשי התורה, אתה לוקה בחסר.
לי אישית. קשה להתנתק ממה שלמדתי עד כה. אבל אני דיי מעריכה את קו המחשבה שלך ואפילו נפעמת ממנה.
לא חושבת שאוכל לגעת בכל הנושאים שהזכרת לעיל. אבל לנושא ריבוי אלוקים. קשה לי להתנתק מהידע והאמונה שהוא אחד! ואני מאמינה בלב שלם
שהוא אחד.
אמנם כתבת "נניח" אבל מורגש מהכתוב שאתה מאמין שישנה קבוצה.
נכון, לפי הפשט זה נראה כמו "קבוצה" כנאמר "נעשה אדם בצלמנו כדמותנו" אבל ברגע שאתה לומד את התורה שבעל פה כפי שנמסרה ממשה ליהושע . (וכפי
שאני למדתי ממנה)
נאמר שם שמשה שאל את אלוקים.. למה אתה מדבר ברבים? למה אתה אומר בצלמנו בדמותנו? אלוקים ענה למשה.. אני בראתי את האדם מהארץ.
מהאדמה, מהעפר. אי לכך הארץ שותפה לבריאת האדם. זה בדמותנו. למעשה בבריאת האדם, אלוקים מוקיר טובה לארץ, משתף אותה ביצירה ומודיע לה שבראו יחד את האדם. וממשיך ומוסיף, ברגע שהוספתי ממני את החלק הרוחני.. זה בצלמנו.
לכן בהמשך הכתוב נאמר "ויברא אלוקים את האדם בצלמו,בצלם אלוקים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם".
בהמשך לנושא עץ הדעת.
הבאת את הפסוק "וישמעו את קול אלוקים מתהלך בגן לרוח היום ויתחבא האדם ואשתו מפני יהוה אלקים בתוך עץ הגן"
כתבת שהפסוק מעיד שייוהוה ואלוקים היו מתהלכים בגן .
נעצור פה. אפה אתה רואה בפסוק שנאמר יהוה ו-אלוקים? הרי כתוב יהוה אלוקים. בלי ו. אין פה נוסף. יש אחד ש"מתהלך" יש שני שמות שמשתנים. זה כן.
אבל אני לא רואה ריבוי.
והיכן אתה רואה שכתוב שהעץ נברא בעבורו של אלוקים או "בעבורם של האלוקים ויהווה" או "לאכילתם" בלבד?
נמשיך לגבי עץ הדעת טוב ורע.
כפי שאמרת וממה שניתן להבין מהכתוב בתורה. נכון. היה מותר לנו לאכול מכל העצים, גם מעץ החיים
ויפה אמרת שהתוכנית הייתה שנחייה לעד. לנצח. (כך גם נאמר בתורה שבעל פה שנמסרה ממשה ליהושע)
ומעץ הדעת טוב ורע.. אסור היה לנו לאכול.
נגעת בנקודה שמראשית בריאת האדם הייתה בנו בינה ודעת. וזה נכון.. ידענו לקטלג את החיות, ידענו לתת להם שמות וידענו גם שהם נוצרו בעבורנו. בעבור שנשרוד..
אבל לא שמת לב שהבינה והדעת שהייתה מובנית בנו , הייתה למעשה רק לטוב. רק לאכול לשתות ולשרוד בתוך כל השלמות והטוב. ומבלי שנקלקל את השלמות.
אהבתי והתפעמתי מהדוגמאות שהבאת שברגע שאדם שאכל מהתפוח שהוא פרי העץ טוב ורע החל להפיל על חווה את האשמה. וחווה שהחלה להפיל את האשמה על הנחש
ומכאן אנו רואים כמה העץ פגם בטוב שהיה באדם בעצם הבריאה. אבל ברגע שלא עמד בפיתוי ואכל מהעץ , נוסף בו גם ייצר הרע.
מפה אפשר להבין למה טוב ורע. ולא טוב או רע.
טוב? כי אדם נשמע לרעייתו. לחווה. ביקשה? אכל. רע? ברגע שהואשם, הפיל את הרע עליה ולמעשה נעשה בעצמו רע. בעצם הפלת האשמה עליה. זה הרע!
לכן נאמר עץ הדעת טוב ו-רע.
לעניין תורה שבעל פה שנמסרה למשה בהר סיני מפי אלוקים. משה מתעכב בשאלה.. למה למעשה יצרת את עץ הדעת טוב ורע ?
נאמר שם שאלוקים עונה למשה.. הרי יצרתי עולם מושלם. רק טוב היה בו. חיי נצח נתנתי לאדם. הרשתי לו לאכול מעץ החיים. שיחייה לעד.
ידעתי שביום מן הימים אתן לו תורת הנחיות שידע איך להשתמש בעולם המושלם הזה. ואיך לשמור על השלמות המופלאה.
איך אדע אם הוא בוחר לשמור על היצירה שלי בשלמותה אם לא אתן לו קונפליקטים
שבין מותר ואסור? איך אדע שהוא נשמע להוראותייי?
אתן לו את הבחירה.
בראתי לו את עץ הדעת טוב ורע. הודעתי לו מראש שיש בו רע. נתנתי לו גן שלם של עצים. תאכל מה שאתה רוצה, גם מעץ החיים... אבל בעץ הזה. אל תיגע!
מה עשה האדם? דווקא בהתמודדות הזו , של עץ אחד? הוא לא עמד בנסיון ובעץ אחד נכשל!
וכאן אנו מגיעים גם לעם הנבחר..
למה בחר בהמשך בעם ישראל? כי לפני ששמעו אמרו. נעשה ונשמע. חחחח עוד לפני ששמעו. אמרו נעשה.
לכן התפעמתי עוד יותר שהתחלת את הפוסט שלך בנושא "העם הנבחר. נבחר למה? מי בחר?
לילה טוב... חזק וברוך!! תודה על הדברים המופלאים שהבאת לפורום.
כן ירבו.
על פוסט זה מודים לך: רונה-לי
נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות
לפני 6 שנים 7 חודשים #1244
על ידיי קוקאי5
תשובה של: קוקאי5 בנושא: בראשית לפי מה שכתוב :)
שיראל כשכתבתי שיהווה ואלוהים היו מסתובבים בגן עדן זה היקש מן הכתוב...
אם יהווה אלוהים הסתובב בגן עדן.. משמע שגם אלוהים <הקבוצה > היו מסתובבים בגן עדן...
אני עוד אכתוב פוסט שלם למה אני טוען שאלוהים זו קבוצה ויהוה הוא אחד מהם ואולי בראשם....
לגבי שאר הדברים שכתבת...שמשה שאל את יהווה מדוע אתה מדבר ברבים?
ושהוא שם את עץ הדעת לתת להם בחירה או לעשות להם מבחן..
אני מאוד מבקש סימוכין תצטטי לי מאיפה הקשת את זה כמו שאני מצטט מאיפה אני מקיש את הדברים..
ואגב אם רצה לעשות להם מבחן היה שם עץ חשיש.ואוסר עליהם לאכול ממנו...ורואה שהם נהיים מסטולים ...
מבחן עושים עם משהו פחות מהותי וזה רק מחזק את הטענה שלי שעץ הדעת מישהו היה צריך לאכול ממנו בשביל להתקיים...ולא מייצרים כזה דבר למבחן!
ועובדה שלא כתוב "ושמתי לפניהם את עץ הדעת ללמוד אותם האם ישמעו לאיסור או לאו.
בכבוד רב קוקאי בר דעת
אם יהווה אלוהים הסתובב בגן עדן.. משמע שגם אלוהים <הקבוצה > היו מסתובבים בגן עדן...
אני עוד אכתוב פוסט שלם למה אני טוען שאלוהים זו קבוצה ויהוה הוא אחד מהם ואולי בראשם....
לגבי שאר הדברים שכתבת...שמשה שאל את יהווה מדוע אתה מדבר ברבים?
ושהוא שם את עץ הדעת לתת להם בחירה או לעשות להם מבחן..
אני מאוד מבקש סימוכין תצטטי לי מאיפה הקשת את זה כמו שאני מצטט מאיפה אני מקיש את הדברים..
ואגב אם רצה לעשות להם מבחן היה שם עץ חשיש.ואוסר עליהם לאכול ממנו...ורואה שהם נהיים מסטולים ...
מבחן עושים עם משהו פחות מהותי וזה רק מחזק את הטענה שלי שעץ הדעת מישהו היה צריך לאכול ממנו בשביל להתקיים...ולא מייצרים כזה דבר למבחן!
ועובדה שלא כתוב "ושמתי לפניהם את עץ הדעת ללמוד אותם האם ישמעו לאיסור או לאו.
בכבוד רב קוקאי בר דעת

על פוסט זה מודים לך: שיראל
נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות
לפני 6 שנים 7 חודשים #1245
על ידיי שיראל
תשובה של: שיראל בנושא: בראשית לפי מה שכתוב :)
חחחחחחחחחחחחחחח אתן תשובה קצרה לעניין עץ החשיש שאינו יכול להוות מבחן. כי יש בו רק טוב. הרי בימנו מאשרים אותו לרפואה, להרגעת חולי. ואף ישנם כאלה שטוענים שהוא מרפא.(זה עדיין נמצא במעבדות המחקר וייתכן ויבוא יום שיגלו שהוא מרפא חוליים מסויימים)
כשיש בעץ גם רע... פה הוא המבחן. ועץ הדעת כלל את הרע. שפה אתה נכשל מראש. אתה בחרת ברע? תאכל אותה. קיבלת חוסר חיים לעד. ובצאט הבאתי לך את הדוגמה : כשכתבתי לעיל לעניין שמירת שלמות הבריאה.. ולעניין עץ הדעת טוב ורע... ישר חשבתי למשל על הטוב בדעת. הלימוד, ההתפחות שלנו בתחום המדע.. וישר עלתה בי המחשבה למה זה גם רע.. המצאת האטום למשל? יכול לגרום להשמדת השלמות. להביא לכליון העולם.
לעניין סימוכין. בע"ה בלי נדר לאחר החופשה. אביא
כשיש בעץ גם רע... פה הוא המבחן. ועץ הדעת כלל את הרע. שפה אתה נכשל מראש. אתה בחרת ברע? תאכל אותה. קיבלת חוסר חיים לעד. ובצאט הבאתי לך את הדוגמה : כשכתבתי לעיל לעניין שמירת שלמות הבריאה.. ולעניין עץ הדעת טוב ורע... ישר חשבתי למשל על הטוב בדעת. הלימוד, ההתפחות שלנו בתחום המדע.. וישר עלתה בי המחשבה למה זה גם רע.. המצאת האטום למשל? יכול לגרום להשמדת השלמות. להביא לכליון העולם.
לעניין סימוכין. בע"ה בלי נדר לאחר החופשה. אביא

נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות
לפני 6 שנים 7 חודשים #1246
על ידיי שיראל
תשובה של: שיראל בנושא: בראשית לפי מה שכתוב :)
סימוכין לעניין הניסיון שהעמיד אלוקים את האדם ולא עמד בו.. נמצא בספר דברים ל' פסוקים טו'-טז'
"רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם: אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב, וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע: אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מצותיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו - וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ, וּבֵרַכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ...". ה', שרצה בטובתו של האדם, המליץ לו לבחור בחיים ולא לאכול מהעץ, כמו שנאמר גם ב דברים ל19: "העדתי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ: הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים, לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ"
בהמשך, אביא את הסימוכין לעניין שנאמר "בצלמנו ובדמותנו " למה נאמרברבים.
"רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם: אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב, וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע: אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מצותיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו - וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ, וּבֵרַכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ...". ה', שרצה בטובתו של האדם, המליץ לו לבחור בחיים ולא לאכול מהעץ, כמו שנאמר גם ב דברים ל19: "העדתי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ: הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה; וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים, לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ"
בהמשך, אביא את הסימוכין לעניין שנאמר "בצלמנו ובדמותנו " למה נאמרברבים.
נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות
לפני 6 שנים 7 חודשים #1247
על ידיי קוקאי5
תשובה של: קוקאי5 בנושא: בראשית לפי מה שכתוב :)
הסימוכין שהבאת אינם קשורים לעץ הדעת טוב ורע...
אסתפק בזה שאכתוב שהסיפור שאת מביאה כסימוכין אינו קורה בגן עדן ולא בזמן הבריאה...ולא מדבר על מאכל פרי
זה ביציאת מצריים הרבה הרבה הרבה אחרי גן עדן
הביאי לי סימוכין שתואמים לעת ההיא ולמקום ההוא <בריאה וגן עדן>
ואני אעזור לך שיראל אם את רוצה לראות איך נכתב בתנך משהו שהוא ניסוי אז להלן...בראשית פרק כב פסוק א עקדת יצחק
"ויהי אחר הדברים האלה והאלהים נסה את אברהם ויאמר אליו אברהם ויאמר הנני"
כתוב בעברית שמה שהולך לקרות זה ניסוי
קוקאי5
אסתפק בזה שאכתוב שהסיפור שאת מביאה כסימוכין אינו קורה בגן עדן ולא בזמן הבריאה...ולא מדבר על מאכל פרי
זה ביציאת מצריים הרבה הרבה הרבה אחרי גן עדן
הביאי לי סימוכין שתואמים לעת ההיא ולמקום ההוא <בריאה וגן עדן>
ואני אעזור לך שיראל אם את רוצה לראות איך נכתב בתנך משהו שהוא ניסוי אז להלן...בראשית פרק כב פסוק א עקדת יצחק
"ויהי אחר הדברים האלה והאלהים נסה את אברהם ויאמר אליו אברהם ויאמר הנני"
כתוב בעברית שמה שהולך לקרות זה ניסוי

קוקאי5
נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות
עורכים ראשיים: קוקאי5