- הודעות 101
- תודות התקבלו: 274
ברוכים הבאים לפורום בענייני הצאט
פה המקום לדבר על כל מה שקשור לצאט מה שמפריע מה שרוצים לשנות גם דברים טובים אם יש כאלו
פה המקום לדבר על כל מה שקשור לצאט מה שמפריע מה שרוצים לשנות גם דברים טובים אם יש כאלו
פילגש בגבעה טו באב ומשחקי הכס בואו נעשה סדר
לפני 6 שנים 7 חודשים - לפני 6 שנים 7 חודשים #1294
על ידיי קוקאי5
פילגש בגבעה טו באב ומשחקי הכס בואו נעשה סדר נכתב על ידיי קוקאי5
אחת הטעיות של קריאה בתנך היא להתעלם מדברים שכתובים לנו כי הם לא מתיישבים לנו עם הסיפור המרכזי שבו אנחנו מאמינים...
ולחלופין לא להבין את הנרטיב סדר הדברים והקשרם ...
בשביל להבין האם מדובר באסון או בחג צריך באמת להבין את הסיפור ...
בואו נתחיל
התקופה היא תקופה שבה חתונות נעשות באמצעות ההורים, קובעים ההורים סכום כסף ומוסרים את בתם <מוהר>
כמובן שיש שיקול של מעמדות ושיקולים נוספים .... אבל העקרון הוא בעצם מסירת הבת בהסכמת ההורים...תמורת המוהר ובזה מפורש הפסוק
"אִישׁ מִמֶּנּוּ, לֹא-יִתֵּן בִּתּוֹ לְבִנְיָמִן לְאִשָּׁה" <שימו לב מי שקובע חתונה כן או לא זה ההורים שיתנו או לא יתנו את ביתם>
בהמשך נבין למה זה מהותי ....
עכשיו לסיפור עצמו ולמסרים שפספסתם
איש לוי שגר בירכתי הר אפריים לקח לו לפלגש אישה שזנתה עליו וברחה ממנו..הוא רודף אחריה עד לאביה ומשיג אותה בחזרה ..ויוצא לדרך איתה ועם הנער <העובד של האיש>
אל ירושליים...
<יש סיבה שטורחים לציין שהיא זנתה ושהיא פילגש ולא מעבר..כלומר מדובר פה באישה בדרג הנמוך יותר היא לא אישתו רעייתו היא לא בת זוגותו... היא לא משפחתו...היא בסך הכל פילגש ולא רק זאת גם פילגש שזנתה>
בהמשך נבין למה גם זה חשוב
הם מגיעים לפאתי ירושליים ליבוסי <כנענים>מציע הנער ללון אצל היבוסים....מתנגד איש הלוי כי בעצם מדובר בכנענים מסוכנים והוא רוצה לשהות אצל בני עמו אנשים שהוא יכול לסמוך עליהם!
ולכן הולכים הם לבנימין
שם הם פוגשים איש זקן מהר אפריים מה שמעיד שהוא אינו חלק משבט בנימין אבל הוא כן גר שם!
משתומם איש הלוי בפני הזקן שאף אחד לא מארח אותו למרות שהוא עם מזון וציוד משלו ולא יהווה נטל כלכלי על אף אחד!
הזקן נחרד לגורלו כי הזקן יודע את אשר צפוי לו וממש מתחנן אליו שלא ילון ברחוב ויבוא אל ביתו ללון וכל מה שהוא רוצה הוא יקבל עליו <על הזקן> רק אל תשאר ברחוב
ואכן כך היה ואז...
וְהִנֵּה אַנְשֵׁי הָעִיר אַנְשֵׁי בְנֵי-בְלִיַּעַל נָסַבּוּ אֶת-הַבַּיִת <שימו לב מדובר בבני בליעל...אנשי העיר <אנשי הגבעה> לא כל שבט בנימין>
וַיֹּאמְרוּ, אֶל-הָאִישׁ בַּעַל הַבַּיִת הַזָּקֵן לֵאמֹר, הוֹצֵא אֶת-הָאִישׁ אֲשֶׁר-בָּא אֶל-בֵּיתְךָ, וְנֵדָעֶנּוּ.<הנה לכם טקס ומנהג כנעני...משכב זכר פומבי על מנת לבזות להשפיל ולרצוח את הנפש>
אין הם מחפשים סקס,יחסי מין,פורקן מיני, כי רצו הם את האיש ולא את הפילגש...מנהג כנעני שממנו קם איסור משכב זכר! המנהג מופיע גם בסיפור סדום.
מבקש הזקן לא לעשות את מעשה הנבלה הזה באיש ...כיוון שאיש הלוי הוא , זה בעצם רצח נפש האלוהים....מעדיף הזקן שירצחו את נפשה של בתו ונפשה של הפילגש ולא את נפשו של איש הלוי
הוא בפירוש חושב שהפשע של רצח הנפש של האישה אינו גדול כמו הרצח של נפש האלוהים...ותיכף נסגור את הפאזל ותבינו את ההתעכבות על זה.
לא רצו בני הבליעל את הפילגש ולא את הבת בתולה כי אם "לדעת" את האיש !
ובכל זאת הוצאה אליהם הפילגש ועשו בה את אשר עשו בה...
איש הלוי לוקח את גופתה של הפילגש ומבתר אותה ל12 חלקים לשלוח לכל שבט....על מנת יראו את המעשה שנעשה ...
עכשיו נשאלת השאלה....שבט הלוי היה מפוזר ולא היה לאן לשלוח שבט הבנימין הוא השבט שביצע את מעשה הנבלה למה לשלוח לו?
היה ניתן להסתפק בעשרה חלקים..מה שמעיד שיש פה סימבול באקט שנועד להראות שעם ישראל הוא 12 חלקים של גופה מתה אם לא יעשה מעשה כנגד ההתנהלות הכנענית של בני בליעל יושבי שבט בנימין...
איש הלוי מביא בפני העם את המקרה שקרה ומציב בפניהם דילמה...אתם רוצים לפעול נגד הנגע הרע הזה או שאתם תעצמו עיניים ותתפזרו לבתיכם ולא תעשו כלום! ההחלטה בידכם
בא האיש ומתאר את המעשה כמעשה נבלה וזימה...הוא מוסיף את המילה זימה....
בא ללמדכם
הזקן ראה ברצח הנפש של איש הלוי מעשה נבלה...שאין לעשותו...אבל רצח הנפש של הפילגש..אינו כה חמור....ויכול לעבור ...
בא איש הלוי ואומר לא ולא....הגם שאישה היא ומן הדרגה הנמוכה ביותר <זוכרים ?לא רעייתו לא בת זוגתו לא משפחתו...בסך הכל פילגש שאפילו זנתה>
המעשה הוא מעשה נבלה וזימה ודין אונס נפש האישה ולא משנה מאיזה מעמד זהה לדין אונס נפש כל אדם....נפש האלוהים
<מאמר מוסגר.... מסביר לכם שגם זונה אסור לאנוס...ומסביר גם את ההמשך שלא יתכן שהם נתנו את בנותיהם להאנס בכרמים ...אבל עוד נגיע גם לזה>
מחליטים בני ישראל לפעול התאספו צבא של 400 אלף איש לפתח שבט בנימין<אין צורך להרחיב שהם היו קילרים והיה מאוד קשה לנצח אותם>
<נציין גם שעשו מפקד לפני כניסה צבאית לראות מי מהעם בא לטהר את הנגע ומי מהעם ישב בחיבוק ידיים ולא עשה דבר..יצא שיושבי יביש גלעד שהם סיפור בפני עצמו במקום אחר נרחיב...בכל אופן גם הם הושמדו ובנותיהם ניתנו לבני הבנימין בהמשך>
מבקשים בני ישראל למצות את הדין ולהשמיד את אנשי הגבעה בלבד!
כי הם אשר חטאו ולא כל שבט בנימין
אומר שבט בנימין לא ולא ... לא ניתן לכם לעשות בהם דין ובכך בעצם הפכו את עצמם לשותפים לפשע וההשמדה חלה גם עליהם
המלחמה הייתה עקובה מדם ומתוחכמת מאוד...גם על זה אפשר להרחיב במקום אחר...
אבל נדרו נדר קבעו חוק שלא ניתן לחזור ממנו..."אִישׁ מִמֶּנּוּ, לֹא-יִתֵּן בִּתּוֹ לְבִנְיָמִן לְאִשָּׁה"
אחרי שכמעט הושמד שבט בנימין כליל מתחרטים בני ישראל כי נגדע שבט מהעם ומחליטים לשקם אותו הביאו להם את הנשים של יושבי יביש גלעד אבל זה לא הספיק...
ויש צורך לתת להם נשים מהעם..אבל כמו היום גם אז קבע בית המשפט שלא יתן איש את בתו לבני בנימין....אנחנו בבעיה משפטית שצריך לעקוף אותה....
וצריך מחטף איזה בגץ שישחק אותה ראש קטן לעקוף את הבעיה המשפטית..
אז בנות ישראל יוצאות לחולל בכרמים <כרמים מקום שגובה הכרמים מסתיר אותן ושומר על צניעותן ..בכל זאת לא בחוצות העיר הן מחוללות>
ועכשיו צריך להשיא את בנות ישראל עם בני הבנימין ..ולגרום לכך שזה יעשה לא בניגוד לחוק...לא האב מסר את ביתו כי אם מחטף היה שם...
אין הדבר אומר שזה בניגוד לרצונן של הבנות ...ואין הדבר אומר שזה בכפייה של בני הבנימין כי תשימו לב לנאמר בפסוק....
ויצו (וַיְצַוּוּ), אֶת-בְּנֵי בִנְיָמִן לֵאמֹר: לְכוּ, וַאֲרַבְתֶּם בַּכְּרָמִים. כא וּרְאִיתֶם, וְהִנֵּה אִם-יֵצְאוּ בְנוֹת-שִׁילוֹ לָחוּל בַּמְּחֹלוֹת, וִיצָאתֶם מִן-הַכְּרָמִים, וַחֲטַפְתֶּם לָכֶם אִישׁ אִשְׁתּוֹ מִבְּנוֹת שִׁילוֹ; וַהֲלַכְתֶּם, אֶרֶץ בִּנְיָמִן. כב וְהָיָה כִּי-יָבֹאוּ אֲבוֹתָם אוֹ אֲחֵיהֶם לרוב (לָרִיב) אֵלֵינוּ, וְאָמַרְנוּ אֲלֵיהֶם חָנּוּנוּ אוֹתָם--כִּי לֹא לָקַחְנוּ אִישׁ אִשְׁתּוֹ, בַּמִּלְחָמָה: כִּי לֹא אַתֶּם נְתַתֶּם לָהֶם, כָּעֵת תֶּאְשָׁמוּ. {ס} כג וַיַּעֲשׂוּ-כֵן, בְּנֵי בִנְיָמִן, וַיִּשְׂאוּ נָשִׁים לְמִסְפָּרָם, מִן-הַמְּחֹלְלוֹת אֲשֶׁר גָּזָלוּ; וַיֵּלְכוּ, וַיָּשׁוּבוּ אֶל-נַחֲלָתָם
ויצוו? ציוו על בני בנימין ללכת לכרמים ולמצוא שידוך ציוו גם להעלם משם מהר שלא תראה הסכמת האב או אי הסכמת האב....החטיפה היא לא חטיפה בכוח החטיפה היא מחטף....עוקף חוק ואין הדבר מעיד על פעולה כוחנית או אונס <שהרי כל המעשה תחילתו הוא השמדת מי שמסוגל או מעודד לאנוס>
ואם תתעקשו על המילה ו"חטפתם" הרי שהם "חטפו "מהאבות בשביל לא לקבל את אי הסכמתם..ולא ממש חטפו את הבנות" הבנות הגיעו לחגוג והכירו חתנים רק לא אמרו להם שבני בנימין הם...ומבחינת הבנות אין פסול להכיר עברי במסיבה ולהתחתן איתו...
נתחו את הסיטואציה..גברים שבויים קיבלו ציווי למצוא אישה להתחתן איתה מתוך נשים שמחוללות אחרי כרמים.......להזכירכם הם שבויים וזו לא בדיוק אוירה של אונס או של תעשו ככל העולה על רוחכם>
ועכשיו נשאלת השאלה מדוע מופיעה המילה גזל "אשר גזלו" וזה פשוט! כיוון שלא ניתן על פי חוק לקבל את ההסכמה של האב גם לא ניתן לשלם מוהר...כלומר לקיחת הדבר בחינם נחשבת צורה של גזילה בגדול בגלל החוק שהם קבעו לעצמם הפסידו ערך כספי גבוה עבור בנותיהם...
ולסיום סיומת ופה אני מביא את דעתי בלבד ואין צורך להתווכח עליה...וזו פרשנות אישית שלי
שימו לב
"וַיֹּאמְרוּ הִנֵּה חַג-יְהוָה בְּשִׁלוֹ מִיָּמִים יָמִימָה, אֲשֶׁר מִצְּפוֹנָה לְבֵית-אֵל מִזְרְחָה הַשֶּׁמֶשׁ, לִמְסִלָּה, הָעֹלָה מִבֵּית-אֵל שְׁכֶמָה--וּמִנֶּגֶב, לִלְבוֹנָה."
קראתם מה כתוב? "חג יהוה" לא היה ולא נברא בתנך שחג טו באב הינו חג יהוה
חגי יהוה הם רגלים ראש השנה פסח שבועות"
אין חג טו באב בתנך כמו שאין חג חנוכה בתנך...מישהו החליט שהחג המדובר פה הוא חג טו באב... למה? כי הן מחוללות בכרמים?
קוקאי5
ולחלופין לא להבין את הנרטיב סדר הדברים והקשרם ...
בשביל להבין האם מדובר באסון או בחג צריך באמת להבין את הסיפור ...
בואו נתחיל
התקופה היא תקופה שבה חתונות נעשות באמצעות ההורים, קובעים ההורים סכום כסף ומוסרים את בתם <מוהר>
כמובן שיש שיקול של מעמדות ושיקולים נוספים .... אבל העקרון הוא בעצם מסירת הבת בהסכמת ההורים...תמורת המוהר ובזה מפורש הפסוק
"אִישׁ מִמֶּנּוּ, לֹא-יִתֵּן בִּתּוֹ לְבִנְיָמִן לְאִשָּׁה" <שימו לב מי שקובע חתונה כן או לא זה ההורים שיתנו או לא יתנו את ביתם>
בהמשך נבין למה זה מהותי ....
עכשיו לסיפור עצמו ולמסרים שפספסתם
איש לוי שגר בירכתי הר אפריים לקח לו לפלגש אישה שזנתה עליו וברחה ממנו..הוא רודף אחריה עד לאביה ומשיג אותה בחזרה ..ויוצא לדרך איתה ועם הנער <העובד של האיש>
אל ירושליים...
<יש סיבה שטורחים לציין שהיא זנתה ושהיא פילגש ולא מעבר..כלומר מדובר פה באישה בדרג הנמוך יותר היא לא אישתו רעייתו היא לא בת זוגותו... היא לא משפחתו...היא בסך הכל פילגש ולא רק זאת גם פילגש שזנתה>
בהמשך נבין למה גם זה חשוב
הם מגיעים לפאתי ירושליים ליבוסי <כנענים>מציע הנער ללון אצל היבוסים....מתנגד איש הלוי כי בעצם מדובר בכנענים מסוכנים והוא רוצה לשהות אצל בני עמו אנשים שהוא יכול לסמוך עליהם!
ולכן הולכים הם לבנימין
שם הם פוגשים איש זקן מהר אפריים מה שמעיד שהוא אינו חלק משבט בנימין אבל הוא כן גר שם!
משתומם איש הלוי בפני הזקן שאף אחד לא מארח אותו למרות שהוא עם מזון וציוד משלו ולא יהווה נטל כלכלי על אף אחד!
הזקן נחרד לגורלו כי הזקן יודע את אשר צפוי לו וממש מתחנן אליו שלא ילון ברחוב ויבוא אל ביתו ללון וכל מה שהוא רוצה הוא יקבל עליו <על הזקן> רק אל תשאר ברחוב
ואכן כך היה ואז...
וְהִנֵּה אַנְשֵׁי הָעִיר אַנְשֵׁי בְנֵי-בְלִיַּעַל נָסַבּוּ אֶת-הַבַּיִת <שימו לב מדובר בבני בליעל...אנשי העיר <אנשי הגבעה> לא כל שבט בנימין>
וַיֹּאמְרוּ, אֶל-הָאִישׁ בַּעַל הַבַּיִת הַזָּקֵן לֵאמֹר, הוֹצֵא אֶת-הָאִישׁ אֲשֶׁר-בָּא אֶל-בֵּיתְךָ, וְנֵדָעֶנּוּ.<הנה לכם טקס ומנהג כנעני...משכב זכר פומבי על מנת לבזות להשפיל ולרצוח את הנפש>
אין הם מחפשים סקס,יחסי מין,פורקן מיני, כי רצו הם את האיש ולא את הפילגש...מנהג כנעני שממנו קם איסור משכב זכר! המנהג מופיע גם בסיפור סדום.
מבקש הזקן לא לעשות את מעשה הנבלה הזה באיש ...כיוון שאיש הלוי הוא , זה בעצם רצח נפש האלוהים....מעדיף הזקן שירצחו את נפשה של בתו ונפשה של הפילגש ולא את נפשו של איש הלוי
הוא בפירוש חושב שהפשע של רצח הנפש של האישה אינו גדול כמו הרצח של נפש האלוהים...ותיכף נסגור את הפאזל ותבינו את ההתעכבות על זה.
לא רצו בני הבליעל את הפילגש ולא את הבת בתולה כי אם "לדעת" את האיש !
ובכל זאת הוצאה אליהם הפילגש ועשו בה את אשר עשו בה...
איש הלוי לוקח את גופתה של הפילגש ומבתר אותה ל12 חלקים לשלוח לכל שבט....על מנת יראו את המעשה שנעשה ...
עכשיו נשאלת השאלה....שבט הלוי היה מפוזר ולא היה לאן לשלוח שבט הבנימין הוא השבט שביצע את מעשה הנבלה למה לשלוח לו?
היה ניתן להסתפק בעשרה חלקים..מה שמעיד שיש פה סימבול באקט שנועד להראות שעם ישראל הוא 12 חלקים של גופה מתה אם לא יעשה מעשה כנגד ההתנהלות הכנענית של בני בליעל יושבי שבט בנימין...
איש הלוי מביא בפני העם את המקרה שקרה ומציב בפניהם דילמה...אתם רוצים לפעול נגד הנגע הרע הזה או שאתם תעצמו עיניים ותתפזרו לבתיכם ולא תעשו כלום! ההחלטה בידכם
בא האיש ומתאר את המעשה כמעשה נבלה וזימה...הוא מוסיף את המילה זימה....
בא ללמדכם
הזקן ראה ברצח הנפש של איש הלוי מעשה נבלה...שאין לעשותו...אבל רצח הנפש של הפילגש..אינו כה חמור....ויכול לעבור ...
בא איש הלוי ואומר לא ולא....הגם שאישה היא ומן הדרגה הנמוכה ביותר <זוכרים ?לא רעייתו לא בת זוגתו לא משפחתו...בסך הכל פילגש שאפילו זנתה>
המעשה הוא מעשה נבלה וזימה ודין אונס נפש האישה ולא משנה מאיזה מעמד זהה לדין אונס נפש כל אדם....נפש האלוהים
<מאמר מוסגר.... מסביר לכם שגם זונה אסור לאנוס...ומסביר גם את ההמשך שלא יתכן שהם נתנו את בנותיהם להאנס בכרמים ...אבל עוד נגיע גם לזה>
מחליטים בני ישראל לפעול התאספו צבא של 400 אלף איש לפתח שבט בנימין<אין צורך להרחיב שהם היו קילרים והיה מאוד קשה לנצח אותם>
<נציין גם שעשו מפקד לפני כניסה צבאית לראות מי מהעם בא לטהר את הנגע ומי מהעם ישב בחיבוק ידיים ולא עשה דבר..יצא שיושבי יביש גלעד שהם סיפור בפני עצמו במקום אחר נרחיב...בכל אופן גם הם הושמדו ובנותיהם ניתנו לבני הבנימין בהמשך>
מבקשים בני ישראל למצות את הדין ולהשמיד את אנשי הגבעה בלבד!
כי הם אשר חטאו ולא כל שבט בנימין
אומר שבט בנימין לא ולא ... לא ניתן לכם לעשות בהם דין ובכך בעצם הפכו את עצמם לשותפים לפשע וההשמדה חלה גם עליהם
המלחמה הייתה עקובה מדם ומתוחכמת מאוד...גם על זה אפשר להרחיב במקום אחר...
אבל נדרו נדר קבעו חוק שלא ניתן לחזור ממנו..."אִישׁ מִמֶּנּוּ, לֹא-יִתֵּן בִּתּוֹ לְבִנְיָמִן לְאִשָּׁה"
אחרי שכמעט הושמד שבט בנימין כליל מתחרטים בני ישראל כי נגדע שבט מהעם ומחליטים לשקם אותו הביאו להם את הנשים של יושבי יביש גלעד אבל זה לא הספיק...
ויש צורך לתת להם נשים מהעם..אבל כמו היום גם אז קבע בית המשפט שלא יתן איש את בתו לבני בנימין....אנחנו בבעיה משפטית שצריך לעקוף אותה....
וצריך מחטף איזה בגץ שישחק אותה ראש קטן לעקוף את הבעיה המשפטית..
אז בנות ישראל יוצאות לחולל בכרמים <כרמים מקום שגובה הכרמים מסתיר אותן ושומר על צניעותן ..בכל זאת לא בחוצות העיר הן מחוללות>
ועכשיו צריך להשיא את בנות ישראל עם בני הבנימין ..ולגרום לכך שזה יעשה לא בניגוד לחוק...לא האב מסר את ביתו כי אם מחטף היה שם...
אין הדבר אומר שזה בניגוד לרצונן של הבנות ...ואין הדבר אומר שזה בכפייה של בני הבנימין כי תשימו לב לנאמר בפסוק....
ויצו (וַיְצַוּוּ), אֶת-בְּנֵי בִנְיָמִן לֵאמֹר: לְכוּ, וַאֲרַבְתֶּם בַּכְּרָמִים. כא וּרְאִיתֶם, וְהִנֵּה אִם-יֵצְאוּ בְנוֹת-שִׁילוֹ לָחוּל בַּמְּחֹלוֹת, וִיצָאתֶם מִן-הַכְּרָמִים, וַחֲטַפְתֶּם לָכֶם אִישׁ אִשְׁתּוֹ מִבְּנוֹת שִׁילוֹ; וַהֲלַכְתֶּם, אֶרֶץ בִּנְיָמִן. כב וְהָיָה כִּי-יָבֹאוּ אֲבוֹתָם אוֹ אֲחֵיהֶם לרוב (לָרִיב) אֵלֵינוּ, וְאָמַרְנוּ אֲלֵיהֶם חָנּוּנוּ אוֹתָם--כִּי לֹא לָקַחְנוּ אִישׁ אִשְׁתּוֹ, בַּמִּלְחָמָה: כִּי לֹא אַתֶּם נְתַתֶּם לָהֶם, כָּעֵת תֶּאְשָׁמוּ. {ס} כג וַיַּעֲשׂוּ-כֵן, בְּנֵי בִנְיָמִן, וַיִּשְׂאוּ נָשִׁים לְמִסְפָּרָם, מִן-הַמְּחֹלְלוֹת אֲשֶׁר גָּזָלוּ; וַיֵּלְכוּ, וַיָּשׁוּבוּ אֶל-נַחֲלָתָם
ויצוו? ציוו על בני בנימין ללכת לכרמים ולמצוא שידוך ציוו גם להעלם משם מהר שלא תראה הסכמת האב או אי הסכמת האב....החטיפה היא לא חטיפה בכוח החטיפה היא מחטף....עוקף חוק ואין הדבר מעיד על פעולה כוחנית או אונס <שהרי כל המעשה תחילתו הוא השמדת מי שמסוגל או מעודד לאנוס>
ואם תתעקשו על המילה ו"חטפתם" הרי שהם "חטפו "מהאבות בשביל לא לקבל את אי הסכמתם..ולא ממש חטפו את הבנות" הבנות הגיעו לחגוג והכירו חתנים רק לא אמרו להם שבני בנימין הם...ומבחינת הבנות אין פסול להכיר עברי במסיבה ולהתחתן איתו...
נתחו את הסיטואציה..גברים שבויים קיבלו ציווי למצוא אישה להתחתן איתה מתוך נשים שמחוללות אחרי כרמים.......להזכירכם הם שבויים וזו לא בדיוק אוירה של אונס או של תעשו ככל העולה על רוחכם>
ועכשיו נשאלת השאלה מדוע מופיעה המילה גזל "אשר גזלו" וזה פשוט! כיוון שלא ניתן על פי חוק לקבל את ההסכמה של האב גם לא ניתן לשלם מוהר...כלומר לקיחת הדבר בחינם נחשבת צורה של גזילה בגדול בגלל החוק שהם קבעו לעצמם הפסידו ערך כספי גבוה עבור בנותיהם...
ולסיום סיומת ופה אני מביא את דעתי בלבד ואין צורך להתווכח עליה...וזו פרשנות אישית שלי
שימו לב
"וַיֹּאמְרוּ הִנֵּה חַג-יְהוָה בְּשִׁלוֹ מִיָּמִים יָמִימָה, אֲשֶׁר מִצְּפוֹנָה לְבֵית-אֵל מִזְרְחָה הַשֶּׁמֶשׁ, לִמְסִלָּה, הָעֹלָה מִבֵּית-אֵל שְׁכֶמָה--וּמִנֶּגֶב, לִלְבוֹנָה."
קראתם מה כתוב? "חג יהוה" לא היה ולא נברא בתנך שחג טו באב הינו חג יהוה
חגי יהוה הם רגלים ראש השנה פסח שבועות"
אין חג טו באב בתנך כמו שאין חג חנוכה בתנך...מישהו החליט שהחג המדובר פה הוא חג טו באב... למה? כי הן מחוללות בכרמים?
קוקאי5
עריכה אחרונה:לפני 6 שנים 7 חודשים עי קוקאי5.
נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות
לפני 6 שנים 7 חודשים #1297
על ידיי קוקאי5
תשובה של: קוקאי5 בנושא: פילגש בגבעה טו באב ומשחקי הכס בואו נעשה סדר
צר לי אבל הדברים שכתבתי אינם פרשנות ואינם נסמכים על שום כתבי פרשנות...
ולבטח קטונתי מהגמרא
זו הקראה של הכתוב עם תשומת לב לדברים שאתם נמנעים מלקרוא...
הפסיקה האחרונה בלבד היא פרשנות שלי לחג יהוה...
קוקאי5
ולבטח קטונתי מהגמרא
זו הקראה של הכתוב עם תשומת לב לדברים שאתם נמנעים מלקרוא...
הפסיקה האחרונה בלבד היא פרשנות שלי לחג יהוה...
קוקאי5
נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות
לפני 6 שנים 7 חודשים #1298
על ידיי שיראל
תשובה של: שיראל בנושא: פילגש בגבעה טו באב ומשחקי הכס בואו נעשה סדר
וואו.. קראתי את הדברים בדמעות ובהתרגשות ובהערצה רבה!!!. ולא כי אני מעריצה אותך באופן כללי. כי בדבריך הנ"ל נתנת פה כף זכות לעם ישראל. השתקת פה את כל המקטרגים. הבאת את האמת לאמיתה. נתנת פירוש מדהים למילה חטיפה=מחטף,עוקף חוק. והסבר נכון שהבנות הלכו עימם בהסכמה כי למעשה באו לחפש חתן.
גם לגבי ה"גזל" נתנת כף זכות ענקית!!!
מרגש ומאיר עיניים.. תודה !!!
נ.ב. נכון לגבי "חג טו באב" תשאל כל רב בישראל.. יאמר את אותם הדברים שאמרת. אין כזה חג טו באב . אף יהודי דתי לא חוגג יום זה לא כחג וגם לא כיום אהבה...
גם לגבי ה"גזל" נתנת כף זכות ענקית!!!
מרגש ומאיר עיניים.. תודה !!!
נ.ב. נכון לגבי "חג טו באב" תשאל כל רב בישראל.. יאמר את אותם הדברים שאמרת. אין כזה חג טו באב . אף יהודי דתי לא חוגג יום זה לא כחג וגם לא כיום אהבה...
נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות
לפני 6 שנים 7 חודשים #1299
על ידיי sakura
תשובה של: sakura בנושא: פילגש בגבעה טו באב ומשחקי הכס בואו נעשה סדר
קוק,
קודם כל אתחיל ואומר שמאוד נהנתי לקרוא את התשובה שלך ואת הפרשנות שנתת לדברים.. (במיוחד את הפרשנות שלך ל12 החלקים, רעיון יפה)
אני יכולה להציע לחלק מדבריך פרספקטיבה שונה ומעוגנת לא פחות ,אבל אני בוחרת לחסוך את זה כרגע ולזרום איתך בכיוון שלקחת את הדברים.
ואני חושבת שגם אם אצא מנקודת ההנחה שלך, אתה בסופו של דבר עדיין תסכים איתי שהקומבינה הזו שתפרו כדי להציל את שבט בנימין באה על הגב של אותן נשים שנחטפו, כן נחטפו, בניגוד לרצונן.
ולמה?
בגלל שאני בהחלט מסכימה איתך שבימים ההם אישה לא היתה חופשיה, היא היתה סוג של רכוש, החתונה היתה עסקה לכל דבר ועניין.
וזה בדיוק העניין , החג בו הנשים חוללו בשדה הוא חג שידוכים שהיה נהוג מימים ימימה שמטרתו היתה לעודד נישואים בין השבטים.
הבנות היו יוצאות לחולל בכרמים בעת הבציר ושרות לגברים , ואלו היו בוחרים להם מיועדת והולכים לדון עם משפחתה, לא חטפו אותה, היא זכתה לתהליך סינון, המשפחה שלה בחרה לה את החתן ויכלה לומר לא אם הוא היה תפרן או אלמן או בן 200 או עברייין או שיש לו כבר 4 נשים או לפי הייחוס שלו וכו' .. (ברור שגם כאן, כמו בכל עסקה הוגנת, כטיב הסחורה טיב תמורתה..)
ואילו הבנות שנחטפו נלקחו בלי לזכות באפשרות ליפול טוב, בלי סינון, בלי שידוכים , נחטפו.. כל אחד יכל לחטוף אותן ולכל אחד יכלו לחטוף אותן ואולי גם אפילו לכל מטרה בעצם...גורלן היה הפקר .
אז גם אם זו עסקה, וגם אם מעמד האישה אז לא היה קיים והתנאים שלהן היו די פח.. עדיין , גם ביחס לאז, דפקו אותן ואת המשפחה שלהן ובענק.. (לגבי העסקה שדפקו למשפחה, היקש לוגי מתבקש, מן הסתם חטפו את הסחורה השווה.)
והגאונים שתפרו את הקומבינה ידעו שזה לא הוגן מלכתחילה, לא סתם הם דאגו להכין מראש תשובה מוכנה למשפחה שתבוא להתמרמר.
וכמו שאמרתי כבר באחת התשובות שלי , אני חושבת שזה שהסיפור מתחיל במילים שבימים ההם אין מלך בישראל, ומסתיים במילים בימים ההם אין מלך בישראל , איש הישר בעיניו יעשה..
זו ביקורת והסבר של הכתוב לזוועה של הסיפור הזה, מתחילתו ועד סופו, כולל הפשרה המעוותת שכן הוא אלו ימים נטולי הנהגה ודרך , סוג של מערב פרוע..
ואני חושבת שאתה כמי שמרבה לומר (נו טוב, לכתוב) שיצר האדם רע מנעוריו יסכים איתי שהמילים "איש הישר בעיניו יעשה" הן בטח לא באות לרמוז לטוב..
כי אחרת למה זה נטרח להכתב בסוף אחרי שסופר על הדיל שנתפר? ולמה בעיניו ולא בעיני אלוהיו? כי זו מעין התנערות מההתנהגות שלהם ורמיזה על האופן המפוקפק שבו שהדברים התנהלו בימים ההם.
*דבר נוסף, התייחסת בתשובה שלך לגבי התיארוך של טו באב וייחוסו דווקא ליום הזה, אני לא מתווכחת איתך, אבל אני חושבת שזה לא באמת משנה..
כי הסיבה שטו באב נחגג היא מהגמרא במסכת תענית שמייחסת שישה אירועים טובים שארעו לישראל ביום הזה.
אחד מהם הוא מכיוון שזה היום בו באו השבטים זה בזה, הכוונה היא לחג הזה שמצויין בסיפורנו שבו הנשים יצאו לחולל בכרמי שילה כדי למצוא שידוכים עם בני שבטים אחרים.
וזה אותו החג עליו נתפרה הקומבינה המפוקפקת על גב חלקן..
כך שהדיון הוא מלכתחילה עקרוני , שכן התיארוך הוא אמנם שרירותי מן הגמרא אך לא באמת רלוונטי, כי ליבת הדיון נשארת בעינה שכן בלי קשר לתאריך המדוייק עדיין מדובר על אותו היום ועל אותם טעמים שמוייחסים אליו ובגינם חוגגים.
מה עוד שסיבה נוספת שקשורה לענייננו שבגינה זה נחשב ליום טוב כתובה באותו דף גמרא, והיא היום בו הותר בנימין לבוא בקהל.. יש שמפרשים זאת כדיל החטיפות שהציל את שבט בנימין (ודפק תנשים..) .
ויש שמסבירים זאת כיום בו נמצא היתר לנדר שהפסיק את מנהג החטיפות..
ואני יודעת שהגמרא היא לא אסמכתא מבחינתך, גם מבחינתי לא, אבל זה חג שנגזר משם, אלו טעמיו והסיבות שהוא יום טוב שנחגג עד היום, זה שרירותי כך שהערעור על התיארוך המדוייק לא ממש רלוונטי כי כך או כך טעם הדיון עדיין נשמר..
קודם כל אתחיל ואומר שמאוד נהנתי לקרוא את התשובה שלך ואת הפרשנות שנתת לדברים.. (במיוחד את הפרשנות שלך ל12 החלקים, רעיון יפה)
אני יכולה להציע לחלק מדבריך פרספקטיבה שונה ומעוגנת לא פחות ,אבל אני בוחרת לחסוך את זה כרגע ולזרום איתך בכיוון שלקחת את הדברים.
ואני חושבת שגם אם אצא מנקודת ההנחה שלך, אתה בסופו של דבר עדיין תסכים איתי שהקומבינה הזו שתפרו כדי להציל את שבט בנימין באה על הגב של אותן נשים שנחטפו, כן נחטפו, בניגוד לרצונן.
ולמה?
בגלל שאני בהחלט מסכימה איתך שבימים ההם אישה לא היתה חופשיה, היא היתה סוג של רכוש, החתונה היתה עסקה לכל דבר ועניין.
וזה בדיוק העניין , החג בו הנשים חוללו בשדה הוא חג שידוכים שהיה נהוג מימים ימימה שמטרתו היתה לעודד נישואים בין השבטים.
הבנות היו יוצאות לחולל בכרמים בעת הבציר ושרות לגברים , ואלו היו בוחרים להם מיועדת והולכים לדון עם משפחתה, לא חטפו אותה, היא זכתה לתהליך סינון, המשפחה שלה בחרה לה את החתן ויכלה לומר לא אם הוא היה תפרן או אלמן או בן 200 או עברייין או שיש לו כבר 4 נשים או לפי הייחוס שלו וכו' .. (ברור שגם כאן, כמו בכל עסקה הוגנת, כטיב הסחורה טיב תמורתה..)
ואילו הבנות שנחטפו נלקחו בלי לזכות באפשרות ליפול טוב, בלי סינון, בלי שידוכים , נחטפו.. כל אחד יכל לחטוף אותן ולכל אחד יכלו לחטוף אותן ואולי גם אפילו לכל מטרה בעצם...גורלן היה הפקר .
אז גם אם זו עסקה, וגם אם מעמד האישה אז לא היה קיים והתנאים שלהן היו די פח.. עדיין , גם ביחס לאז, דפקו אותן ואת המשפחה שלהן ובענק.. (לגבי העסקה שדפקו למשפחה, היקש לוגי מתבקש, מן הסתם חטפו את הסחורה השווה.)
והגאונים שתפרו את הקומבינה ידעו שזה לא הוגן מלכתחילה, לא סתם הם דאגו להכין מראש תשובה מוכנה למשפחה שתבוא להתמרמר.
וכמו שאמרתי כבר באחת התשובות שלי , אני חושבת שזה שהסיפור מתחיל במילים שבימים ההם אין מלך בישראל, ומסתיים במילים בימים ההם אין מלך בישראל , איש הישר בעיניו יעשה..
זו ביקורת והסבר של הכתוב לזוועה של הסיפור הזה, מתחילתו ועד סופו, כולל הפשרה המעוותת שכן הוא אלו ימים נטולי הנהגה ודרך , סוג של מערב פרוע..
ואני חושבת שאתה כמי שמרבה לומר (נו טוב, לכתוב) שיצר האדם רע מנעוריו יסכים איתי שהמילים "איש הישר בעיניו יעשה" הן בטח לא באות לרמוז לטוב..
כי אחרת למה זה נטרח להכתב בסוף אחרי שסופר על הדיל שנתפר? ולמה בעיניו ולא בעיני אלוהיו? כי זו מעין התנערות מההתנהגות שלהם ורמיזה על האופן המפוקפק שבו שהדברים התנהלו בימים ההם.
*דבר נוסף, התייחסת בתשובה שלך לגבי התיארוך של טו באב וייחוסו דווקא ליום הזה, אני לא מתווכחת איתך, אבל אני חושבת שזה לא באמת משנה..
כי הסיבה שטו באב נחגג היא מהגמרא במסכת תענית שמייחסת שישה אירועים טובים שארעו לישראל ביום הזה.
אחד מהם הוא מכיוון שזה היום בו באו השבטים זה בזה, הכוונה היא לחג הזה שמצויין בסיפורנו שבו הנשים יצאו לחולל בכרמי שילה כדי למצוא שידוכים עם בני שבטים אחרים.
וזה אותו החג עליו נתפרה הקומבינה המפוקפקת על גב חלקן..
כך שהדיון הוא מלכתחילה עקרוני , שכן התיארוך הוא אמנם שרירותי מן הגמרא אך לא באמת רלוונטי, כי ליבת הדיון נשארת בעינה שכן בלי קשר לתאריך המדוייק עדיין מדובר על אותו היום ועל אותם טעמים שמוייחסים אליו ובגינם חוגגים.
מה עוד שסיבה נוספת שקשורה לענייננו שבגינה זה נחשב ליום טוב כתובה באותו דף גמרא, והיא היום בו הותר בנימין לבוא בקהל.. יש שמפרשים זאת כדיל החטיפות שהציל את שבט בנימין (ודפק תנשים..) .
ויש שמסבירים זאת כיום בו נמצא היתר לנדר שהפסיק את מנהג החטיפות..
ואני יודעת שהגמרא היא לא אסמכתא מבחינתך, גם מבחינתי לא, אבל זה חג שנגזר משם, אלו טעמיו והסיבות שהוא יום טוב שנחגג עד היום, זה שרירותי כך שהערעור על התיארוך המדוייק לא ממש רלוונטי כי כך או כך טעם הדיון עדיין נשמר..
על פוסט זה מודים לך: נ י ק ל ס
נדרשת התחברות או צור חשבון על מנת להשתתף בדיון לכתוב או להודות
עורכים ראשיים: קוקאי5